Klíčová otázka od Modré pyramidy má pokračování

Modrá pyramida je významným hráčem na českém trhu s úvěry na bydlení, rekonstrukce a vybavování domácností. V této oblasti se také snaží šířit osvětu, v posledních letech se zaměřuje zejména na mladé. Možná si pamatujete na jejich loňskou výzvu Klíčová otázka.

Pro většinu mladých lidí je půjčka na bydlení nutností, pokud se chtějí osamostatnit. Ceny nemovitostí jsou aktuálně dost vysoké a cenový propad se nepředpokládá. Problém je, že ani hypotéka mladé častokrát nespasí, někdy na ni totiž ani nedosáhnou. Na bydlení je ideální šetřit již pár let předem – a přesně na to se snaží Modrá pyramida upozornit.

Klíčová otázka: Jsou mladí ochotní si spořit?

V loňském roce Modrá pyramida spustila reklamní kampaň nazvanou Klíčová otázka. Šlo vlastně o sociální experiment mezi mladou generací, který byl založen na tzv. Marshmallow testu.

Co je Marshmallow test?

V Marshmallow testu malým dětem nabízeli bonbon marshmallow, aby ho hned snědly. Děti, které dokázaly odolat a nesnědly jeden bonbon hned, dostaly o něco později bonbóny dva. Pokus prokázal, že děti ochotné čekat na dva marshmallow bonbony byly v životě úspěšnější, dokázaly se překonat, měly vůli a vedly po všech stránkách lepší život.

Podobně si počínala i Modrá pyramida. Mladým lidem ve věku 18 až 24 let protagonista kampaně Jakub Kotek položil jednoduchou otázku: Vezmeš si hned teď 1000 Kč na ruku, nebo si rok počkáš a pak dostaneš 2000 Kč?

Výsledky byly téměř vyrovnané

Celý experiment byl velmi zajímavý a do poslední chvíle nebylo jisté, jak dopadne, výsledky totiž byly velmi těsné. Nakonec více lidí zvolilo první možnost, tedy tisícovku ihned na ruku. Šlo konkrétně o 54 % respondentů. 46 % mladých lidí si pak raději rok počkalo na dva tisíce.

Čím bylo rozhodnutí ovlivněno? Roli hrálo rodinné zázemí i aktuální finanční situace. Při takovýchto rozhodnutích navíc člověk často nejedná racionálně, lidským instinktem je preferovat okamžité uspokojení a nečekat na větší odměnu.

Mluvit s dětmi o spoření na bydlení je velmi důležité

Spousta mladých lidí si chce vlastní bydlení pořídit ve chvíli, kdy dokončí školu a vstupují do dospělého života. Tehdy se ovšem dostávají do nepříjemné situace – zjišťují, že je čeká nejdříve několik let spoření. Je tedy na rodičích, aby s nimi tuto otázku probrali již pár let předem. Dětem by měli vysvětlit, jak důležité je si ze svých příjmů pravidelně odkládat jistou částku a pojišťovat se tak na horší časy. Samozřejmě je nutné dětem doporučit možnosti spoření a třeba s nimi rovnou nějaký spořicí produkt založit. Až vstoupí do dospělého života, každá koruna se jim bude hodit.

„Průměrný člověk nemá šanci si vlastní bydlení pořídit, pokud není ochotný začít si včas spořit několik let dopředu tak, aby se jeho finanční prostředky postupně navyšovaly. Nicméně nikdy není pozdě tuto diskuzi s dětmi začít. Právě proto Modrá pyramida spustila tento společenský experiment, který má za cíl ve společnosti otevřít diskuzi na téma, jak moc jsou mladí lidé emotivní při rozhodování o penězích a jak je důležité tuto problematiku řešit již od útlého věku,“ popisuje Ondřej Suchý, manažer marketingu Modré pyramidy.

Projekt Klíčová otázka k diskuzi na téma spoření podněcuje hravou, edukativní a současně autentickou formou. Tato kampaň navíc na letošní rok chystá pokračování.

Tentokrát už nepůjde jen o tisícovku

Pokračování kampaně Klíčová otázka Modrá pyramida spustí v polovině srpna. Co bude jejím obsahem, je zatím stále tajemstvím. Prozrazuje ovšem, že v novém ročníku už nepůjde pouze o tisíc korun a jeden rok čekání. Půjde o budoucnost a o to, jak k ní mladí lidé v životě přistupují.

Chcete-li se dozvědět, co Modrá pyramida vymyslela pro letošní rok, na webu KlicovaOtazka.cz máte možnost zadat svůj e-mail, aby vám přišlo připomenutí, až bude kampaň venku. Jedno je každopádně jisté již nyní. Modrá pyramida nás opět nechá nahlédnout na to, jak vychováváme mladou generaci, jaký přístup má k životu, financím a spoření peněz. Budou výsledky opět tak vyrovnané jako v první variantě experimentu?